en English

Press Release: International Civil Society Joins with Colombians Marching for the Protection of Defenders and Social Leaders

Date: Jul 25, 2019

[En español abajo]

Washington, D.C.—Today, a group of international civil society organizations released a joint statement expressing their solidarity with Colombians who will tomorrow take to the streets to protest the murders of human rights defenders and social leaders. The national mobilization is a result of a larger movement for peace after over fifty years of armed conflict, which has been particularly devastating for Colombia’s historically excluded communities.

The Latin America Working Group (LAWG) echoes the demands of the Colombians marching tomorrow for the Colombian government to protect social leaders and fully and faithfully implement the peace accords. “If the Colombian government does not act to protect the nation’s brave social leaders, who are constructing peace in their communities, and if it does not get serious about implementing the historic peace accords, the chance for peace could be lost for another generation,” cautioned Lisa Haugaard, executive director of LAWG. We urge the United States and the rest of the international community to support the successful implementation of the peace agreement.

You can read the full statement here in English and Spanish.
Contact:
Lisa Haugaard, Executive Director
(202) 546-7010 | lisah@lawg.org

La sociedad civil internacional se une a los colombianos y colombianas que marchan por la protección de los defensores y líderes/as sociales

Washington, D.C.—Hoy, un grupo de organizaciones de la sociedad civil internacional emitió una declaración conjunta expresando su solidaridad con los colombianos y colombianas que mañana saldrán a las calles para protestar los asesinatos de defensores de los derechos humanos y líderes/as sociales. La movilización nacional es parte de un mayor movimiento por la paz después de más de cincuenta años de conflicto armado, el cual ha sido particularmente devastador para las comunidades históricamente marginadas de Colombia.

El Grupo de Trabajo sobre Asuntos de Latinoamérica (LAWG) hace eco de las demandas de los colombianos que marchan mañana para que el gobierno nacional proteja a los líderes/as sociales y aplique plena y fielmente los acuerdos de paz. “Si el gobierno colombiano no actúa para proteger a los líderes sociales valientes del país, quienes están construyendo la paz en sus comunidades, y no toma en serio la implementación de los acuerdos históricos de paz, la oportunidad de paz podría perderse por otra generación”, advirtió Lisa Haugaard, directora ejecutiva de LAWG. Instamos a los Estados Unidos y al resto de la comunidad internacional a que respalden la implementación efectiva de los acuerdos de paz.

Puede leer la declaración completa aquí en inglés y español.

Contacto:
Lisa Haugaard, directora ejecutiva